Wrocław to średniej wielkości europejskie miasto, które szybko się rozwija. Duże firmy przenoszą swoje siedziby do stolicy Dolnego Śląska. Przyjeżdżają rzesze studentów z mniejszych miejscowości chcąc realizować swoje pasje i marzenia związane ze zdobyciem wyższego wykształcenia. Nie brakuje tu też pracowników oddelegowanych w celach służbowych. Jednym słowem, we Wrocławiu jest jak w ulu.
Godziny szczytu komunikacyjnego we Wrocławiu nie różnią się bardzo od godzin szczytu w innych dużych miastach. Zazwyczaj zbiegają się z godzinami dojazdu do miejsca pracy większości mieszkańców. W ciągu zwykłego dnia pracy korki zaczynają się zazwyczaj po godzinie 7:30 i trwają do 10, po południu między 15:00 a 18:00. Jednak we Wrocławiu problem korków związany jest też z architekturą miasta, a co za tym idzie wąskimi drogami, gdzie tylko w nielicznych miejscach można liczyć na drogi dwupasmowe, zwłaszcza w centrum miasta, gdzie jednocześnie jest największe nasycenie biurowców. Inną przyczyną jest przepływająca przez miasto Odra, ze względu na podział miasta przez rzekę, bardzo często trzeba korzystać z mostów. Zwykle mają one ograniczoną przepustowość, tworząc lub powiększając istniejące w mieście korki.
We Wrocławiu największą firmą oferującą wynajem aut na minuty jest Traficar. Jest to ciekawe rozwiązanie jeśli podróżujemy z kilkoma osobami, lub chcemy zrobić większe zakupy. Warto jednak mieć na uwadze, że koszty wypożyczenia takiego auta są bardzo porównywalne z kosztami przejazdu taksówką, Uberem czy Boltem. Przewagą taksówek jest jednak fakt, że nie ma potrzeby szukać miejsca do zaparkowania, co zwłaszcza dla osób przyjezdnych z mniejszych miast może być dużym wyzwaniem w centrum. Kierowcy taksówek mają również przywilej korzystania z bus pasów, więc nie rzadko zdarza im się możliwość ominięcia korków.
Alternatywą dla transportu samochodowego jest komunikacja miejska. Jest to wybór bardziej ekologiczny i często szybszy, jeśli nie wymaga wielu przesiadek. We Wrocławiu od wielu lat kładziony jest nacisk na komunikację miejską i jej rozwój co pomimo, że opóźnienia się zdarzają, dało widoczny efekt. Przede wszystkim dużo szybszy stał się przejazd tramwajów. Ze względu na fakt że zwykle posiadają wydzielony pas ruchu na tory ich ruchu nie blokują stojące samochody. Od niedawna posiadają też pierwszeństwo na wielu skrzyżowaniach, gdzie sygnalizacja świetlna dynamicznie zmienia się, gdy tramwaj chce pokonać skrzyżowanie. Budowane są również nowe linie tramwajowe, które docierają do coraz odleglejszych części miasta. Dzięki temu, jeżeli istnieje bezpośrednie połączenie tramwajowe do miejsca do którego chcemy dojechać, to zwykle tramwaj będzie najszybszym wyborem.
Aby sprawdzić dostępne połącznia oraz godziny polecamy skorzystać z aplikacji Jakdojade.pl, która wskaże zarówno alternatywne połączenia jak i czas przejazdu. Więcej na temat komunikacji miejskiej napisaliśmy w osobnym artykule, który możesz przeczytać tutaj. Ponadto rozkłady jazdy można sprawdzić tutaj.
Wrocławski Rower Miejski jest obecny we Wrocławiu od ponad 10 lat, a liczba rowerów wzrosła w tym czasie od 140 do ponad 2265 .Obecnie oprócz zwykłych rowerów na stacjach znajdziemy również rowery elektryczne, które jednak obowiązuje inny cennik.
Po uprzednim zarezerwowaniu dostępne są również tandemy, rowery dziecięce, czy rowery wyposażone w fotelik.
Aby zacząć rowerową przygodę należy pobrać aplikację Wrocławski Rower Miejski, założyć konto, a następnie zasilić konto kwotą co najmniej 10 zł, które przeznaczone są na poczet wypożyczeń i jeżeli ich nie wykorzystamy niestety nie mogą być później wypłacone przed usunięciem aplikacji.
Obecnie rowery możemy wypożyczyć skanując qrcode w aplikacji na telefonie i zwrócić go na obszarze praktycznie całego miasta, jednak warto pamiętać, że zwrot na stacji jest jest płatny 3zł. Jeżeli zdecydujemy się zwrócić rower w innym miejscu, nasze konto zostanie obciążone dodatkową kwotą 5 zł.
Natomiast przyjemną informacją, powinien być fakt, że pierwsze 20 minut możemy jeździć za darmo, a kolejna godzina to koszt 3 zł. Za drugą i każdą kolejną godzinę zapłacimy 6 zł, więc nie jest to duży wydatek.
Jest to całkiem dobry pomysł na przemieszczanie się po mieście, zwłaszcza, że w mieście co ro ku przybywa ścieżek dla rowerów. Odwiedzającym zalecamy ostrożność, w miarę możliwości noszenie kasku i zwracanie uwagi na znaki drogowe. Nie jest nowością, gdy rowerzyści dostają mandat za poruszanie się po ścisłym rynku, skoro jest to strefa przeznaczona tylko dla pieszych, o czym często zapominamy.
Goście, którzy na swój pobyt wybrali apartamenty z lokalizacji Batogospot Tumski, najbliższą stację znajdą przy pl. Bema obok sklepu Rossmann.
Dla gości zatrzymujących się w apartamentach Towers, najbliższym punktem wypożyczenia jest stacja po drugiej stronie pl. Jana Pawła II.
Alternatywą dla Wrocławskiego roweru miejskiego, gdzie choć widać dużą poprawę, to wciąż zdarzają się roweru nie do końca sprawnie technicznie, może być wypożyczenie roweru na dni. We Wrocławiu działa kilka wypożyczalni rowerów, w tym jedna przy punkcie informacji turystycznej na samym rynku. Nawet firma Decathlon w swojej ofercie posiada taką usługę. Można wybrać również rower elektryczny. Ceny wypożyczalni mogą się wahać od 50 zł do 120 zł, ale przy planowaniu jednodniowej wycieczki za miasto, może się to okazać rozsądniejszym wyborem. W ofercie tych firm znaleźć można również foteliki dla dziecka, czy przyczepki do roweru.
Warto też się przyjrzeć ofercie firm, które oferują zwiedzanie miasta na rowerach, dla tych dla kogo chodzenie nie jest przyjemnością, może się to okazać ciekawą alternatywą. Pozwala to zwykle zobaczyć więcej, w krótszym czasie, chociaż faktem jest że dużo krócej można się delektować każdym widokiem. Dlatego według nas jest to atrakcyjna możliwość na początek zwiedzania miasta, aby potem samodzielnie wrócić do miejsc, które najbardziej przykuły naszą uwagę i spędzić tam więcej czasu.
Podczas zwiedzania miasta, jeżeli przeznaczamy na Wrocław kilka dni, warto zaplanować sobie dzień odpoczynku od zgiełku centrum i skorzystać z jednej z tras rowerowych które oferuje miasto.
Do wyboru są trasy po wałach nad Odrą lub prowadzące do atrakcji poza miastem. Taki dzień na łonie natury na pewno naładuje twoje baterie do dalszego zwiedzania miasta!
Jest to ciekawe i ekologiczne rozwiązanie, a skorzystanie z hulajnogi zwykle oferuje szybkość pokonania korku w mieście porównywalną do roweru, jednak bez wysiłku. Warto jednak przed zdecydowaniem się na ten środek transportu zapoznać się z przepisami dotyczącymi korzystania z hulajnóg. Przybliżymy kilka najważniejszych.
We Wrocławiu obecnie hulajnóg nie brakuje, fakt, że każda firma ma swoją dedykowaną aplikację, co nieco utrudnia korzystanie z nich. Obecnie najtańszą opcją są hulajnogi Bolt, odblokowanie kosztuje złotówkę, a minuta jazdy kosztuje 0,89 zł. Więcej hulajnóg posiada jednak firma Lime, gdzie pierwsze 3 minuty kosztują 3,48 zł, a każda kolejna 0,69 zł . Dla niedoświadczonych kierowców hulajnóg ostrzegamy, o Wrocławskich brukowanych ulicach, gdzie w czasie deszczu może się robić niebezpiecznie, ze względu na nierówną i śliską nawierzchnię.
Podsumowując, wybierając lokalizacje naszych apartamentów mieliśmy na względzie również transport. Biorąc pod uwagę lokalizację w centrum, najlepszym wyborem może okazać się spacer do rynku. Jednak na wypadek gdy wasze plany obejmują inne, odległe części miasta to mamy nadzieję, że to kompendium wiedzy na temat możliwych środków transportu pomoże w dokonaniu wyboru.
Add comment / Dodaj komentarz