+48 724 319 601
[email protected]

MPK Wrocław, czyli jak poruszać się komunikacją miejską

Jak poruszać się po Wrocławiu komunikacją miejską?

         Ceny biletów we Wrocławiu rozpoczynają się już od 1,70 zł, jednak wszystko zależy od potrzeb które ma spełnić bilet, gorąco zachęcamy do wybrania i zakupu odpowiedniego biletu, ponieważ podróż bez ważnego biletu w przypadku kontroli będzie kosztować 240 zł. 

Tak jak w większości Polskich miast ceny zależą od taryfy – normalnej i ulgowej.
O tym komu przysługuje taryfa ulgowa można przeczytać poniżej.

We Wrocławiu funkcjonują 4 rodzaje biletów:

a) jednorazowe – uprawniają do jednorazowego przejazdu autobusem lub tramwajem maksymalnie do końca trasy (pętli/zajezdni);

b) czasowe – obowiązują przez określony na bilecie czas od momentu jego skasowania;

c) imienne – ich zakup wiąże się z koniecznością posiadania karty UrbanCard, więc dla zwiedzających miasto nie jest to zwykle interesujące rozwiązanie;

d) na okaziciela – wystawiane są na okres co najmniej 30 dni i do korzystania z biletu upoważniają posiadacza biletu.

Jak się kupuje bilety?

          Od 8 marca 2018 r. we Wrocławskim MPK bilety zawsze można kupić po wejściu do autobusu/tramwaju. Służą do tego nowe automaty, w których bilet można kupić za pomocą karty zbliżeniowej. Po takim zakupie nie drukuje się fizyczny bilet, a jest on kodowany w formie elektronicznej na naszej karcie płatniczej.

Instrukcje zakupu biletu można zobaczyć w wideo poniżej.

Oczywiście bilet można również kupić w tradycyjnych biletomatach znajdujących się na przystankach, jednak uważamy, że ta nowa forma zakupu jest znacznie wygodniejsza!

 

Zniżki

        We Wrocławiu oferowanych jest dużo zniżek na przejazdy komunikacją miejską. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ można zaoszczędzić na przejazdach po mieście podczas zwiedzania.

1. Za darmo

– dzieci do zakończenia roku kalendarzowego, w którym ukończyły 7 rok życia;

– uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych – nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia;

– osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz osoby całkowicie niezdolne do
pracy i samodzielnej egzystencji, wraz z opiekunem;

2. 50 % taniej

– uczniowie szkół policealnych, nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia;

– uczniowie szkół zagranicznych – nie dłużej niż do ukończenia 24 roku życia;

– studenci i doktoranci uczelni i instytucji określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r. poz. 1668, z późn. zm.) oraz studenci uczelni zagranicznych; UWAGA! We Wrocławskim MPK nie obowiązuje zasada limitu wieku dla studentów i doktorantów, więc nawet studenci, którzy ukończyli 26 r.ż. mogą cieszyć się tańszymi przejazdami;

– emeryci i renciści;

– osoby przebywające na świadczeniach przedemerytalnych;

 

Pełną listę obowiązujących zniżek można znaleźć w regulaminie MPK Wrocław: 

https://www.wroclaw.pl/files/komunikacja/zasady%20210×295.pdf

Jak można zobaczyć na poniższej mapie, linie komunikacji miejskiej obejmują większość miasta, więc nikt nie powinien mieć problemu z dojazdem do punktu docelowego.

www.wroclaw.pl

Wrocław Tourist Card

Na intensywny pobyt 2- lub 3-dniowy z dużą ilością zwiedzania polecamy wybrać Wrocław Tourist Card, z wykupioną opcją Komunikacji miejskiej.
Każdy posiadacz może się cieszyć zniżkami lub darmowymi wejściami do obiektów kulturowych i rozrywkowych, korzystniejszą ceną za wynajęcie samochodu, meleksa czy zamówienie taksówki oraz rabatami w restauracjach i hotelach. Dodatkowo za niewielką dopłatą można bez limitu korzystać z komunikacji miejskiej za darmo.


Wybrać można pomiędzy opcją 48-godzinną, lub 72-godzinną, oraz ulgową i normalną.

Więcej szczegółów dotyczących miejsc, które można odwiedzić korzystając z karty można przeczytać tutaj:

https://visitwroclaw.eu/miejsca

Kartę można kupić w jednym z punktów:

– Punkt Informacji Turystycznej na Dworcu PKP we Wrocławiu, ul. Marszałka, J. Piłsudskiego 105;

– Punkt Informacji Turystycznej przy zoo we Wrocławiu, ul. Zygmunta Wróblewskiego 1-5;

 Punkt Informacji Turystycznej na lotnisku we Wrocławiu, ul. Graniczna 190;

– Centrum Informacji Turystycznej Wrocław, Info Souvenirs, Rynek 14.

Jak sprawdzić połączenie komunikacji miejskiej

a) jakdojade.pl

Wystarczy wybrać punkt startowy i docelowy ewentualnie również godzinę wyjazdu, lub dojazdu, a aplikacja pokaże nam możliwe połączenie. Mamy możliwość zmiany ustawień tak w zależności czy zależy nam na jak najszybszym połączeniu, czy na jak najmniejszej liczbie przesiadek.

Twoimi punktami startowymi i docelowymi mogą być zarówno nazwy przystnaków, adresy jak i nazwy konkretnych miejsc.

Uwaga! Polecamy zwrócić uwagę na czas pomiędzy przesiadkami i ocenić czy jesteśmy w stanie zdążyć przejść z jednego przystanku na inny.

Na Poniższym zdjęciu można zobaczyć różne opcje konfiguracji trasy, z których można skorzystać.

b) mapy Google

Należy wybrać nasz punkt docelowy, następnie kliknąć “wyznacz trasę” i wpisać punkt z którego naszą trasę chcemy rozpocząć. 
Wybieramy zakładkę transportu publicznego z ikonką autobusu oraz godzinę.
Pokażą nam się możliwe połączenia, aby dotrzeć do celu.

Na poniższym przykładzie można zobaczyć trasę dojazdu według map Google do naszego obiektu BatogoSpot Towers.

Dojazd do BatogoSpot Tumski z Dworca Głównego

Najszybciej z dworca głównego do obiektu Tumski dostaną się Państwo korzystając z linii tramwajowej 8 lub 9 wysiadając na przystanku “Pl. Bema”.

Odpowiedni przystanek tramwajowy przy dworcu głównym został zaznaczony na mapie poniżej.

Podróż trwa około 15 min i pokrywa się ona z trasą, którą będzie trzeba pokonać, żeby przejść się na spacer do Rynku, więc można od razu spróbować zapamiętać drogę.

 

Dojazd do BatogoSpot Towers z Dworca Głównego

Dojazd do BatogoSpot Towers z dworca kolejowego

Aby dotrzeć do naszego drugiego obiektu polecamy wybrać  linie tramwajowe 0P lub 15.

Należy udać się na przystanek “Dworzec Główny (Stawowa)”  zaznaczonego na mapce poniżej i wysiąść na przystanku “Pl. Jana Pawła II”

Podróż powinna trwać około 13 min

 

 

Dojazd do Wrocławskiego Zoo z naszego obiektu BatogoSpot Tumski

Opcji dojazdu jest naprawdę sporo, więc zachęcamy do sprawdzenia połączenia na jednej ze stron które poleciliśmy wyżej. Cała podróż zajmuje około 25 min. 


Dojazd do Wrocławskiego Zoo z Apartamentów BatogoSpot Towers

Tutaj zalecamy skorzystanie z bezpośredniego połączenia, które oferuje nam linia nr. 10. 

Istnieją również alternatywne połączenia, jednak ponieważ wymagałyby przesiadki to sugerujemy wybór powyższego połączenia.

Podróż powinna zająć około 25 minut.

 

Dojazd na lotnisko z BatogoSpot Tumski

Dobrą wiadomością jest fakt, że we Wrocławiu na lotnisko możemy dojechać zwykłym autobusem MPK, co znacząco obniża koszty w porównaniu do miast z lotniskami w większej odległości od centrum. Podróż ta, z naszych obiektów zajmuje jednak w zależności od ruchu około godziny i wymaga przesiadki. Jest kilka możliwych tras, zaprezentowanych poniżej.

 

Dojazd do Portu Lotniczego Wrocław z BatogoSpot Towers

Podróż ta zajmie nam około 45 min  i jeżeli czytają nas osoby które od przesiadek wolą krótki spacer, to w niewielkiej odległości można wsiąść do linii autobusowej 106, która bezpośrednio zawiezie nas na lotnisko. Dla tych którzy spacerów nie lubią jest też trasa z przesiadką.

Zabytkowe linie Wrocławskich Tramwajów dla turystów

www.wroclaw.pl

Trasa A: 

pl. Teatralny (Opera) –
Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – pl. Dominikański –
Oławska – Traugutta – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – Wyszyńskiego –
Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki – Curie-Skłodowskiej – Most
Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – Hala
Stulecia/ZOO

Trasa B: 

Hala Stulecia/ ZOO –
Wróblewskiego – Wajdy – Most Zwierzyniecki – Curie-Skłodowskiej – pl.
Grunwaldzki – Piastowska – Sienkiewicza – pl. Bema – Mosty Młyńskie – św.
Jadwigi – Most Piaskowy – Grodzka – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera)

Trasa C: 

pl. Teatralny (Opera) –
Świdnicka – Podwale – Krupnicza – Kazimierza Wielkiego – Szewska – Grodzka –
Mosty Uniwersyteckie – Drobnera – Łokietka – pl. św. Macieja – Chrobrego – pl.
Powstańców Wielkopolskich – Trzebnicka – św. Wincentego – Słowiańska – Jedności
Narodowej – Poniatowskiego – Bema – pl. Bema – Mosty Młyńskie – św. Jadwigi –
Most Piaskowy – Grodzka – Mosty Uniwersyteckie – Drobnera – pl. Bema –
Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Most Pokoju – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta
– Oławska – pl. Dominikański – Skargi – Teatralna – pl. Teatralny (Opera)

www.wroclaw.pl

"Mkną po szynach niebieskie tramwaje przez wrocławskich ulic sto"

wroclaw.wyborcza.pl

Nie każdy wie, że to właśnie Wrocław jest miastem, które jako pierwsze z obecnych Polskich miast zostało wyposażone w elektryczne tramwaje.

Pierwsza linia tramwajowa wcale nie była niebieska, a miodowo-ciemnozielona, kolejną różnicą w porównaniu do obecnych tramwajów jest fakt że był to tramwaj konny. Inauguracja linii nastąpiła 10 lipca 1877 r. i była luksusową usługą na którą nie wszyscy mieszkańcy mogli sobie pozwolić. Biegła z Przedmieścia Oławskiego na Szczytniki. 

Pierwsze elektryczne tramwaje – biało-zielono-czarne – zostały wprowadzone do miasta 14 czerwca 1893 i obsługiwały trasę z Grabiszyna na Rakowiec oraz do
parku Szczytnickiego. 

Wrocławskie tramwaje w trakcie wojny.

Ze względu na to, że większość działań wojennych omijała Wrocław i było to miasto raczej bezpieczne, tak też Wrocławskie tramwaje nie przestały funkcjonować aż do  31 marca 1945 r. W obliczu coraz większych zniszczeń związanych z atakiem wojska sowieckiego konieczne było wstrzymanie działania komunikacji miejskiej. 2 kwietnia 1945 r. wojska sowieckie rozpoczęły natarcie, a Wrocław pogrążył się w morzu ognia.
Pomimo ogromu zniszczeń Zakłady Komunikacyjne miasta Wrocławia zdecydowały się wznowić działalność 10 maja 1945 r. pod nowym, polskim kierownictwem. Wiele torowisk zostało zniszczonych, tak jak zajezdnie i sieci trakcyjne, dlatego konieczna była gruntowna odbudowa. Pierwsza linia ruszyła 22 sierpnia 1945 r. i z tego powodu została nazwana „Jedynką” biegła z Biskupina na Ołbin. 

W 1946 r. większość  głównych tras była już przejezdna. Jednym z najpoważniejszych zadań była odbudowa w 1947 r. zrujnowanego mostu Grunwaldzkiego.

 

www.kochamwroclaw.pl
www.wroclaw.pl

Ale wracając do tytułu, gdzie te niebieskie tramwaje?

We Wrocławiu w 1948 r. odbyła się Wystawa Ziem Odzyskanych w Hali Stulecia. Wydarzenie to było motywacją dla miasta, aby rozwinąć sieć linii tramwajowych, a wagony przygotowane do obsługi wydarzenia pomalowano na niebiesko. 

Kolor nie utrzymał się długo, ponieważ od 1954 r. na polecenie Ministra Gospodarki Komunalnej wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej przemalowano na czerwono. Dopiero w 1971 r. Wojewódzka Rada Narodowa zdecydowała przywrócić niebieską barwę, która utrzymała się do dnia dzisiejszego.

Obecnie we Wrocławiu posiadamy aż 21 linii tramwajowych, a cała sieć należy do najstarszych i największych w kraju o łącznej długość tras prawie 90 km (około 200 km torów).

 

Apartamenty Batogospot to świetny wybór dla tych moblinych z uwagi na garaż podziemny, jak i dla tych ceniących sobie wtopienie się w tłum wielkomiejskiego życia.  Nasza lokalizacja przy Ostrowie Tumskim jak i Towers znajduje się w centrum miasta i ma świetny dostęp do komunikacji miejskiej.  Apartamenty Batogospot będą zatem świetnym wyborem dla osób bez auta, które jednak cenią sobie łatwość poruszania się po mieście. 

Add comment / Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

CZY CHCESZ WYNAJĄĆ APARTAMENT?