Obecnie znana wszystkim Renoma powstała w 1930 roku i nosiła nazwę Domu Towarowego Wertheim. Została wybudowana jako największy dom towarowy w niemieckim Wrocławiu. Znany już w Niemczech przedsiębiorca Wertheim aby zapewnić sobie światowej klasy projekt architektoniczny, rozpisał konkurs na najlepszy projekt domu towarowego. Konkurs wygrał Hermann Dernberg – przedstawiciel prostoty w architekturze. Siedmiokondygnacyjny budynek robił wrażenie wśród mieszkańców, którzy chętnie wybierali się tutaj na zakupy. Dodatkowo kuszące były ceny i warunki w jakich odbywała się sprzedaż.
Firma Wertheim miała bardzo wysokie standardy nie tylko obsługi klienta, ale również o wysoce dbała o swoich pracowników, dlatego nawet podczas kryzysu na początku lat 30 mogli oni liczyć na bogaty pakiet socjalny i stabilne zatrudnieni. Dlatego dla Wertheima zbliżały się trudne czasy, kiedy w 1933 r. przez hitlerowców został zmuszony do aryzacji firmy. Nawet wtedy Wertheim dbał o interesy podwładnych gdyż zwolnienia nie odbyły się masowo, a stopniowo otrzymywali wypowiedzenia pracownicy niearyjskiego pochodzenia.
Pomimo dostosowania się do nałożonych wymagań przedsiębiorstwo A. Wertheima zostało przejęte przez państwową organizację o nazwie AWAG. Fakt, że termin AWAG (Allgemeine Warenhausgesellschaft Aktien Gesellschaft für Handelsberieligungen) był powszechnie uznawany za skrót od A. Wertheim Aktien Gesellschaft, był pyrrusowym zwycięstwem Georga Wertheima, odniesionym przed jego odejściem w 1937 roku. Pod nowymi właścicielami handel podupadł, ale koniec II wojny światowej przyniósł prawdziwy dramat dla domów towarowych Wertheima, gdy zniszczone zostały prawie wszystkie lokale sieci.
Po wojnie również we Wrocławia niszczał wypalony szkielet AWAG-u. Nowe polskie władze po ocenie stanu budynku i ceramicznej elewacji, które były całkowicie ognioodporne i wspaniale wytrzymały pożar, podjęły decyzję o odbudowie. Jest to tym bardziej dziwne, że w tym czasie wyburzono duże ceglane budowle we Wrocławiu, aby dostarczyć rządowi ilość materiałów budowlanych potrzebnych do odbudowy warszawskiego Starego Miasta. Dlatego kilka zniszczonych gotyckich budynków Wrocławia przez wiele lat pozostawały w powojennym, opłakanym stanie. Budynek przeszedł remont i w 1948 r. został otwarty jako Publiczny Dom Towarowy (PDT).
Kiedy mieszkańcy i goście Wrocławia przyjeżdżali do miasta na Dworzec Główny i kierowali się w stronę Rynku, natrafiali na imponujący dom towarowy, który szybko stał się ulubionym miejscem zakupów. Podobnie jak to było przed wojną. Profesjonaliści również dostrzegli znaczenie architektury PDT, a budowla już w 1977 roku została wpisana do rejestru zabytków architektury.
Budynek nosił blizny po 50 latach państwowych remontów i socjalistycznej reklamy, gdy w 1997 roku wraz z innymi Śródmiejskimi Domami Towarowymi (DTC) został przejęty przez prywatnego właściciela DTC Real Estate S.A. Inwestor podjął decyzję o przebudowie w celu gruntownego ulepszenia budynku i przyciągnięcia międzynarodowych kupców.
W opracowaniu konserwatorskim z 1997 roku autorzy artykułu postawili hipotezę, że istnieje szansa na jednoczesne przywrócenie najważniejszych cech zabytkowych obiektu. Po kilkuletnim remoncie i budowie na podstawie projektów Pracowni Projektowej Maćków (MPP) możliwa była modernizacja pierwszego i drugiego piętra oraz udostępnienie piwnic dla handlu. W tym samym czasie powstały nowe windy i schody ruchome, a całe wyposażenie budynku zostało zaktualizowane. Odnowiono jedynie część związaną z wejściem głównym i zadaszeniem nad nim, ponieważ nie starczyło środków i energii na ratowanie elewacji, które groziły już zawaleniem.
Dopiero w 2004 roku zdecydowano się na przeprowadzenie znaczących remontów, aby przywrócić obiektowi świetność z roku jego otwarcia. Uznano, że ten wydatek będzie opłacalny tylko wtedy, gdy obok zrewaloryzowanej struktury powstanie nowa część starego budynku mieszcząca handel detaliczny i obejmująca wielopiętrowy parking dla klientów. Budowa takiego skrzydła miała szczególne znaczenie dla organizacji urbanistyki w tym rejonie centrum Wrocławia, ponieważ służyła przywróceniu południowej pierzei placu Czystego, wyburzonej w czasie II wojny światowej. Należy zauważyć, że dobudowa ta była również zgodna z pierwotną koncepcją Wertheima z czasów konkursu, która zakładała takie przedłużenie budynku.
Przed wojną w domu towarowym A. Wertheim uhonorowano zarówno umiejętności Hermanna Dernburga, jak i smykałkę do interesów Georga Wertheima. Wrocław, który konsekwentnie podejmował daremne próby konkurowania z Berlinem, otrzymał budynek godny metropolii. Dziś rozbudowany i podwyższony dom towarowy Renoma po latach wegetacji znów zdobi ulicę Świdnicką. Kiedy uporządkowano Plac Czysty i część Podwala, zmieniło się także jego otoczenie. Renoma nadała dzielnicy nową jakość i stała się centralnym punktem Wrocławia, wraz z innymi odbudowanymi obiektami, takimi jak Opera, hotel Monopol, kamienica Sachsa i kościoły. Ponieważ pierwotnie oświetlone były po zmroku tylko pasy okien i witryn sklepowych oraz wejście główne, opracowana i zrealizowana podczas rewaloryzacji iluminacja całego kompleksu jeszcze bardziej połączyła go w całość i ukazała nigdy wcześniej nie widziane oblicze zabytku.
Projekt i wykonanie były prezentowane na wystawie w Arup Gallery w Londynie jeszcze w 2009 roku jako element programu Polska! YEAR w Wielkiej Brytanii. Renoma zdobyła pierwsze miejsce w światowym konkursie CEE Retail Real Estate Awards, organizowanym przez Europa Property w tym samym roku. Re noma dwukrotnie zdobyła pierwsze miejsce w konkursie Skyscraper City Forum na najlepszą realizację architektoniczną w latach 2009-2010. W 2010 roku otrzymała nagrodę główną „Piękny Wrocław” oraz została uznana za „Dolnośląską Budowę Roku 2009” przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.
Odnowiona Renoma była również reprezentantem polskiej architektury za granicą, dostając się do finału dwóch renomowanych konkursów: konkursu Mies van der Rohe Award dla najwspanialszych budynków współczesnych oraz Building of the Year 2010 na The World Architecture Festival w Barcelonie.
To centrum handlowe jest zdecydowanie wyjątkowe, ponieważ oprócz dużych sieci sklepów znajdziemy też tutaj sklepy butikowe, które można łatwo odnieść do słowa „renoma”. Poniżej znajdziesz listę sklepów dostępnych na zakupy.
Renoma znajduje się w centrum miasta w niewielkiej odległości od rynku, dlatego jest bardzo dobrze skomunikowana z większością części miasta. Na przystanek „Renoma” dojedziemy liniami tramwajowymi 3, 6, 7, 15, 17, 20, 23, 33 oraz autobusami: 206, 243, 247, 248, 249, 253, 257.
W niewielkiej odległości znajdują się również inne przystanki, z innych części miasta można więc dojechać na przystanek „Arkady Capitol”, „Wzgórze Partyzantów” lub „Świdnicka”.
Z lokalizacji BatogoSpot Tumski najwygodniej będzie, jeśli skorzystasz z linii nr. 6 która z przystanku pl. Bema dojeżdża bezpośrednio do przystanku „Renoma”. Taka trasa zajmie nam około 15 minut.
Natomiast z apartamentów BatogoSpot Towers udaj się na przystanek „pl. Jana Pawła II” i za pomocą linii tramwajowych 3, 10, 20, 33, taka podróż powinna zająć około 6 min
Tak! Bez trudu znajdziesz miejsce dla twojego samochodu, na jednym z pośród 600 miejsc parkingowych
Za pierwszą godzinę postoju nie trzeba płacić, druga godzina kosztuje 4 zł, a każda kolejna 5 zł. Jeżeli jednak potrzebujesz parkingu na całą dobę to jest to koszt 50 zł
Na zakupy możesz się wybrać od pn do pt w godzinach 9-21, a w niedziele handlowe od 10 do 20. Natomiast jeżeli potrzebujesz skorzystać z parkingu to ten jest otwarty dłużej tzn. od poniedziałku do soboty 6 – 23, a w niedziele handlową 7 – 22.
Add comment / Dodaj komentarz