We Wrocławiu znajduje się 16 zabytkowych mostów, większość z nich leży w ścisłym centrum miasta, nie bez powodu nazywanego Wenecją północy. W okolicy mostów mieszczą się piękne tereny spacerowe i malownicze deptaki. Ze względu na wartość historyczną i specyfikę miasta warto wybrać się na taką wycieczkę, żeby lepiej zrozumieć miasto i poznać jego klimat.
Mosty Młyńskie (2)
Mostek Tumski
Most Piaskowy
Most Sikorskiego
Mosty Pomorskie
Most Uniwersytecki
Most Grunwaldzki
Most Oławski
Most Zwierzyniecki
Mosty Trzebniskie (2)
Mosty Osobowickie (2)
Most mieszczański
Most Młyński
Znajdują się Państwo na placu Bema, w jednym z najbardziej rozpoznawalnych miejsc Wrocławia, kierując się na południe zobaczą Państwo przed sobą zespół 2 zabytkowych mostów. Mosty łączą Wyspę Piasek z Wyspą Młyńską oraz Wyspę Młyńską z prawym brzegiem rzeki. Są no mosty młyńskie, które swoją nazwę zawdzięczają „Młynowi Maria”. Mosty w obecnej formie zostały zbudowane w 1885 r. Jednak już w średniowieczu mieściła się tutaj drewniana przeprawa.
Mosty Wrocław- Piaskowy
Kierując się dalej na południe, po 2 minutach spaceru przez wyspę piasek, dochodzą Państwo do mostu piaskowego, wzniesionego w 1861 roku wg projektu Ernsta Ubera. Wcześniej w tym miejscu były drewniane mosty zwodzone W okolicach mostu Piaskowego znajdował się jeden z najważniejszych placów średniowiecznego handlu międzynarodowego oraz kończy się Promenada Staromiejska. Most w średniowieczu należał do pobliskiego klasztoru, zakonnicy za prawo przekroczenia mostu Piaskowego już w 1149 roku pobierali myto. Czyli opłatę.
Mosty Wrocław- Tumski
Skręcając w bramę w lewo, jeszcze przed przejściem przez most wejdą Państwo do ogrodów klasztornych, skąd rozciąga się piękny widok na Ostrów Tumski, najstarsza część miasta. Wzdłuż bulwaru rozstawione są gazowe latarnie, które funkcjonują do dzisiaj. Każdego wieczoru zapalane są przez latarnika i stanowią, atrakcję turystyczną. Idąc bulwarem dojdą Państwo do mostu Tumskiego, zbudowanego w 1889 roku przez Alfreda von Scholtza. Poprzednie konstrukcje istniały w tym miejscu już od XII w. Przy moście, na brzegu Wyspy Piasek, stoją od 1893 roku figury św. Jadwigi (po lewej stronie mostu) i św. Jana Chrzciciela (po prawej), wykonane przez Gustawa Grunenberga. Istnieje zwyczaj przypinania do mostu kłódek przez zakochane pary, jest to charakterystyczne dla tego miejsca we Wrocławiu. Zwyczaj chociaż ciekawy jest dość niebezpieczny dla zabytkowej konstrukcji mostu ze względu na ciężar kłódek.
Przechodząc przez most po prawej stronie zobaczą Państwo ostrów Tumski, który również warto odwiedzić, natomiast skręcając w lewo idąc wzdłuż Odry wrócą Państwo na plac Bema. Mosty Wrocław są piękne.
Jeśli maja państwo dużo siły i niedosyt polecamy wsiąść w tramwaj linii 8 po 15 minutach dojadą Państwo do mostu Trzebnickiego. Należy wysiąść na przystanku Trzebnicka i kierować się na Północ. Pierwszy Niewielki most, który Państwo zobaczą to most Trzebnicki. Ze względu na duży ruch samochodowy nie jest on atrakcyjny z poziomu ulicy, dlatego polecamy zejść na dół i przespacerować się walami miejskimi. Idąc z biegiem rzeki (na północny zachód) dotrą Państwo do kolejnego zabytkowego mostu, jakim jest most Osobowicki
Znajdują się Państwo na początku ulicy Podwale, od południa słychać dobiegający szum aut od placu Jana Pawła II, po północnej stronie jednak znajduje się jeden z najciekawszych mostów, most Sikorskiego. Łączy lewy brzeg Odry Południowej z Kępą Mieszczańską. Początkowo nosił niemiecką odziedziczoną po zlikwidowanym moście na pl. 1 Maja nazwę Königsbrücke (most Królewski). Most zbudowany został w 1875, jest zatem jednym z najstarszych istniejących dziś w mieście. Od końca XIX w. znajdują się na nim dwa tory tramwajowe.
Idąc dalej na północ należy minąć mc Donald i przejść na drugą stronę ulicy. W ten sposób dotrą Państwo do mostów mieszczańskich. Starszy, z roku 1876, nazwany był na cześć niemieckiego cesarza Wilhelma – Wilhelmsbrücke.
Następnie należy skręcić w Prawo i skierować się na wschód. Po 12 minutach spaceru dojdą Państwo do Placu Dubois, od którego odbiega ulica Pomorska, Idąc tą ulicą w Prawo przejdą Państwo przez mosty Pomorskie. Przeprawa istniała w tym miejscu już w XIV wieku. Przechodząc przez most warto zwrócić uwagę na niewielka elektrownię wodną która znajduje się po lewej stronie. Na szczególna uwagę zasługuje również zabytkowa baszta na końcu mostu.
Po przejściu przez most należy skręcić w lewo i iść wzdłuż rzeki. Po lewej stronie znajdują się budynki uniwersytetu wrocławskiego. Kiedy dojdziemy do kolejnego mostu To będzie właśnie most Uniwersytecki. Pierwsze wzmianki o przeprawie w tej części miasta pochodzą z XIII wieku, mowa tam o moście Odrzańskim, nazwanym tak od Bramy Odrzańskiej, znajdującej się u wylotu ulicy o tej samej nazwie; most zaczynał się w pobliżu tej bramy.
Po przejściu przez most dojdą Państwo do placu Dubois, skąd łatwo dojechać autobusem linii 144. Należy wysiąść na przystanku „Dmowskiego”
Trudno będąc we Wrocławiu nie odwiedzić jednej z jego największych atrakcji, jaką jest Zoo, nieopodal zoo znajduje się jeden z najstarszych mostów Wrocławia, most Zwierzyniecki.
Przeprawę w tym miejscu, początkowo drewnianą, wybudowano około 1655. Podczas epidemii dżumy w 1704 na moście ustanowiono punkt kontroli przepustek uprawniających do przekraczania granic miasta, stąd jego niemiecka nazwa Paßbrücke, tłumaczona niekiedy na „most Przepustkowy”.
W latach 1895-1897 mistrz budowlany Karl Klimm pod kierunkiem miejskiego architekta („radcy budowlanego”) Richarda Plüddemanna i przy pomocy inż. A. Fruhwirtha zaprojektował nowy most, który do dziś zachował się w ówczesnej formie.
Spacerując przez ok 15 min wzdłuż odry dojdziemy do mostu grunwaldzkiego. Most zaprojektowano w ramach budowy nowej trasy (obecnego pl. Grunwaldzkiego) stanowiącej połączenie między centrum miasta a osiedlami i instytucjami wschodniego Wrocławia. Ciekawostką jest, że podczas wojny tuż za mostem na terenie obecnego instytutu matematyki znajdowało się lotnisko. W związku z budową tymczasowego lotniska most został zdewastowany. W czasie oblężenia Wrocławia Niemcy, chcąc zmniejszyć podatność mostu na zniszczenie, zerwali taśmy nośne, tak by most opadł i oparł się na tymczasowych podporach zbudowanych w rzece na bazie zatopionych barek, drewna i gruzu.
Add comment / Dodaj komentarz